Monday, August 31, 2009

Bangun Sahur Yang Keliwon

Pagi tadi aku rasa aku macam mengalami pengalaman bersahur yang aneh. Biar aku cerita satu- persatu retetan peristiwa aku bangun sahur pagi tadi agar korang dapat klafikasikan ianya aneh atau tidak aneh.

Malam tadi aku tidur lewat sikit kerana Layan DVD Cap cetak rompak. Aku rasa tidur aku boleh tahan la lenanya pagi tadi. Tiba-tiba aku terjaga dari lena bila terdengar bunyi pintu bilik aku diketuk. Aku tengok jam kat hanset menunjukkan pukul 5.12 pagi. Ni sure Ucu aku yang ketuk pintu coz memang setiap hari sejak bulan puasa memang dia akan bangun dan ketuk pintu bilik aku untuk kejutkan aku bangun sahur. Aku pun dalam mamai-mamai baru bangun tidur menuju ke dapur untuk bersahur bersama ucu aku.

Tapi bila sampai je kat ruang dapur, aku tengok takde sape pun yang bersahur. Tudung saji yang menutup makanan tu pun aku rasa elok je keadaannya macam malam tadi sebelum aku masuk tidur. Macam tak terusik pun. Aku fikir mungkin ucu aku dah masuk tidur semula kot lepas bersahur tadi. Dalam keadaan yang sedikit kebingungan aku minum air suam segelas bersama 3 biji buah kurma dan masuk bilik semula untuk sambung waktu tidur aku yang terbantut tadi.

So bangun pagi pukul lapan lebih tadi aku bertanya la pada ucu aku adakah dia bangun sahur tak pagi tadi. Ucu cakap dia tak larat bangun sahur pagi tadi sebab letih sangat dan mintak maaf kat aku sebab tak kejutkan aku bangun sahur. Jawapan ucu aku tu buat aku terdiam seketika. Kalau bukan ucu aku yang ketuk pintu, sapa pulak yang ketuk pintu bilik kejutkan aku bangun sahur subuh tadi?

Ahh! tak kisah la siapa yang kejutkan aku sahur pagi tadi. Kalau boleh nak minta hari-hari la dia tolong ketukkan pintu bilik aku supaya senang aku bangun sahur. Hehehe.. Jom kita layan Vclip dari The Lucky Laki dengan lagu Superman. (Lagu ni special aku tujukan pada sayang aku yang sekarang ni berada di kampung halamannya)

video

Sunday, August 23, 2009

Komik-M Raya

Ya adik-adik, abang-abang, kakak-kakak, mak cik-mak cik dan pak cik-pak cik sekelian. Yang jauh tu mari datang dekat, yang dekat tu mari rapat-rapat. Saya bukan nak jual ubat, tapi saya nak jual Buku komik. Ini bukan buku komik sebarangan. Ini buku Komik-M edisi Raya punya. (^_^)

Kepada yang ada sakit Sengal-sengal badan di bulan Ramadhan, malam sukar mahu tidur kerna terkenang famili di kampung halaman, kencing tidak lawas akibat over dose masa berbuka puasa tadi, Sakit-sakit kepala sebab memikirkan bajet untuk raya tahun ini, tidak boleh senyum sejak dari lahir lagi, bukan mahu cakap besar tapi inilah kenyataannya. InsyaALLAH buku komik ini dapat menyembuhkan penyakit-penyakit yang saya sebutkan tadi.

Komik ini banyak komik ya saudara dan saudari. Ada komik Kecemprengman, Lili Lulu Lala, TwinX, Liga Pendekar, Orang Kuat, Shootz!, Kartini, Langkamaya, Hibrid & Budak Takraw. Bukan saja di tanggung halal. Malah di tanggung puas hati. Boleh di jadikan hadiah kepada sanak-saudara tercinta di pagi Aidilfitri nanti.
Jika semua tidak percaya akan kemurajaban komik ini. Nah! saya preview 1 page dari komik ajaib ini. Hahahaha.. menarik bukan. Itu baru tengok 1page, belum tengok semua page lagi. Jadinya tuan-tuan dan puan-puan jangan segan mahu beli buku komik ini. Jika tidak membeli buku komik ini, nescaya hari raya tuan-tuan semua terasa tidak meriah umpama rumah yang tidak dipasang lampu kelip-kelip di malam raya.

Untuk memberi hiburan duniawi kepada tuan dan puan sekelian, saya takkan hidangkan air sirap bandung kerana saya tahu sekarang ni bulan puasa. Jadi saya hidangkan videoClip terbaru dari band HUJAN dengan lagu mencari Konklusi. Salam Ramadhan untuk anda semua. Enjoy your life!

video

Thursday, August 20, 2009

Aku Dan Train KTM Komuter

Aku memang memiliki sebuah kereta. Kereta aku pun cumil macam aku jugak. Tapi aku tak pernah drive kereta aku pergi Kuala Lumpur or mana-mana destinasi yang jauh selain sekitar Shah Alam dan Klang. Aku ni jenis tak hafal jalan. Mudah sesat kalau bawa kereta sorang-sorang. Kalau niat dalam hati nak drive pergi Kuala Lumpur, sure aku boleh tersilap masuk simpang jalan dan tersesat sampai kat Kuantan, Pahang. huhuhu..

So bagi menyelesaikan kelemahan itu, naik train KTM komuter la setiap kali aku berulang alik dari Shah Alam ke Kuala Lumpur kalau ada urusan rasmi atau kurang rasmi. Takpe la, sekurang-kurangnya aku jadi penyumbang bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas di jalan raya (ayat ni cuma nak sedapkan hati aku je sebenarnya).

Tetapi ada kalanya aku kurang selesa nak mengunakan perkhidmatan KTM ni. Salah satu sebabnya ialah kebanjiran penumpangnya yang kebanyakan bukan warga Malaysia. Ada dari Indonesia, ada dari Myamar, ada dari Bangladesh, ada dari Afrika, ada dari Sri Langka dan banyak kaka lagi..

Boleh dikatakan kebanyakan dari mereka banyak menyumbangkan bau-bauan yang tak pernah terfikir dek akal fikiran aku. Bukan nak kutuk la tapi kalau dah angkat tangan sampai ketiak boleh keluarkan bau nasi goreng basi, siapa yang boleh tahan beb! Walaupun sekarang ni aku selalu memakai topeng sebab gejala infelunza H1N1, bau nasi goreng basi tu tetap boleh menembusi lapisan topeng aku tau.

Ini pesanan untuk Bahagian Pentadbiran KTM komuter, sila sediakan deodorant di setiap pintu train komuter anda agar dapat digunakan oleh mereka-mereka yang berbau nasi goreng basi itu. Pesanan ini ikhlas dari seorang manusia yang sering bergelut dengan nyawa ketika bernafas di dalam topeng.

Monday, August 10, 2009

Pejuang Bertopeng

Walaupun Ucu Perempuan aku bukanlah penceramah bebas, tapi dia suka memberi ceramah secara sukarela kepada aku bila setiap kali aku bersiap-siap nak keluar rumah.

Dalam ceramahnya selalu menasihatkan aku agar mengurangkan aktiviti di luar rumah. Nak pulak yang dia tahu aku selalu turun Kuala Lumpur atas urusan penghantaran artwork komik mahupun atas urusan berdating dengan sayang aku. Hehehe..

Tambah Ucu aku lagi, dia risau aku akan terkena jangkitan H1N1 yang sedang mengganas di seluruh dunia sekarang ni. Ketika entry ini ditulis, sudah 32 orang disahkan meninggalkan dunia yang fana ini akibat jangkitan virus tersebut.

Ucu juga menyarankan agar aku mengunakan topeng setiap kali berada di kawasan tumpuan orang ramai. So kebelakangan ini sejak aku selalu memakai topeng, ada kalanya aku terasa diri aku macam pejuang bertopeng Kamen Riders. Hiap! Bertukar..!!


Oh ya! Sebelum terlupa. Kepada adik-adik yang berumur dalam lingkungan 10 hingga 13tahun, jemputlah datang ke medan selera di KLsentral pada 15ogos ini jam 11.00 pagi hingga 12.00 tengah hari.

Di sana nanti ada acara bersembang-sembang bersama Kartunis Komik OKA, sesi fotografi, makan-makan (sdn bhd), demo melukis dan banyak lagi. Tapi adik-adik jangan lupa tau pakai topeng kalau nak pergi nanti. (^_^)


Informasi terkini tapi bukan hiburan sensasi

Sesi 'sembang-sembang bersama Aliow dan Totoro' akan ditunda ke satu tarikh yang akan diberitahu kelak berikutan kes H1N1 yang semakin menular. Harap maklum...

Thursday, August 6, 2009

Nancy Drew

Assalamualaikum, sari berita penting. Hehehe.. Macam baca berita la pulak. So untuk kali ini aku nak bercerita tentang Nancy Drew, bukan Nancy Foo. (Nancy Foo adalah pelakon wanita berbangsa cina yang sering berlakon dalam drama-drama melayu pada satu ketika dulu. Sekarang ni aku rasa dia dah pencen berlakon kot).

Nancy Drew adalah sebuah majalah Info-Nomik terbitan penuh kreatif ONE NUSANTARA SDN BHD yang menampilkan komik Nancy Drew (girl detective) menyelesaikan kes-kes tahap misteri nusantara. Majalah ini amat sesuai dijadikan bahan rujukan bagi sesiapa yang bercita-cita menjadi penyiasat persendirian. Nanti boleh la siasat kenapa setiap kali tiba musim perayaan je, bekalan gula menjadi kurang dan amat sukar diperolehi di pasaran dalam negara.

Bagi keluaran sulung majalah Nancy Drew ini juga menyajikan infomasi tentang industri komik dan novel dalam negara. Juga menyelitkan sebuah cerpen misteri lagi thirller dari penulis negara matahari terbit, Akagawa Jirou. Buat masa ini, aku belum pernah lagi dengar ada negara matahari terbenam. Huhuhu..

Dan yang paling best dalam majalah Nancy Drew ni, ada colum Nomik, Previu & Interbiu yang menampilkan diri aku sendiri bagi mempromosikan komik Kecempreng Man. So baik korang dapatkan segera majalah ni di kedai-kedai buku berdekatan dengan kawasan perumahan korang kerana dalam colum itu aku menjawab 5 soalan paling susah untuk aku jawab. Nak tahu apa soalannya, bacalah sendiri lepas beli majalah ni nanti. Wahahaha..