Saturday, September 20, 2008

Laskar Pelangi : Dari Novel Ke Filem


First time masa ada seorang Hamba Allah ni beriya-iya sangat mempromosikan novel tulisan orang dari seberang (Andrea Hirata) pada aku membuat aku tertanya-tanya apa yang best sangat tentang Laskar Pelangi ni. Buat sekian lamanya setelah aku pencen (berhenti) membaca novel sejak darjah 6, Laskar Cinta buat aku rasa terpegun dan kagum dengan hasil tulisan anak muda ini. Bahasa dia bagus banget siut! So aku rasa beruntung sangat dapat baca Novel sebagus ini.



Now, Novel Laskar Pelangi telah di adaptasi ke filem pulak. Arahan oleh Riri Riza dengan barisan pelakon Lukman Sardi, Cut Mini, Slamet Rahardjo Djarot, Mathias Muchus, Ario Bayu, Alex Komang, Jajang C Noer,Tora Sudiro, Robbie Tumewu, Ikranegara dan Rieke Dyah Pitaloka.
Plot ceritanya tentang kehidupan dan perjuangan 10 pelajar miskin yang tinggal di Pulau Belitong sebuah pulau di bahagian Pantai Timur Sumatra, Indonesia di Laut Jawa. Mereka bersekolah di Sekolah Muhammadiyah dan diajar oleh seorang guru bernama Bu Muslimah. Biarpun belajar dalam serba kekurangan namun anak kecil ini tidak menjadikan keperitan hidup membataskan keinginan mereka untuk belajar sehingga menghasilkan kejayaan yang luarbiasa. 10 orang sahabat baik ini belajar bersama dalam satu kelas dari 1SD - 3 SMP mereka mengelarkan diri mereka sebagai Laskar Pelangi.
Aku tak nak cerita panjang. korang cari novel dulu, lepas tu tonton filem ni. Bagi aku Andrea Hirata ni mamang pakar bahasa bunga-bunga. Aku feel something yang best bila baca hasil tulisan dia.

No comments: