Wednesday, September 1, 2010

Gurindam Merdeka

Aku anak selepas merdeka. Langsung tak berkesempatan merasai kejamnya muncung senapang penjajah. Tak pernah rasai bagaimana kacaunya jiwa bila terasa bangsa ditindas dan diseksa oleh penjajah. Yang dapat aku kecapi cuma bunyi bising dentuman bunga api setiap kali menjelang detik 12malam 31Ogos. Bunyi lalakan ekzos motosikal buatan Jepun yang dipandu secara kamikazi oleh remaja berani mati. Bunyi tangisan bayi yang ditinggalkan tanpa botol susu di dalam tong sampah hanya berselimut kertas surat khabar lama mahupun surat khabar semalam dan masih bertali pusat. Adakah aku bertuah dilahirkan selepas merdeka?

Aku keluarkan sekeping duit kertas bernilai RM 1.00 dari dompet yang ku beli di Up Town 2tahun lepas. Ada gambar Tugu Negara di belakang duit kertas itu. Seingat aku, arwah ayah pernah membawa ku melihat Tugu Negara. Waktu itu aku masih kecil berhingus meleleh cantik di pipi. Arwah kata ini tempat memperingati kesatria-kesatria negara yang gugur di medan perang dalam mempertahankan negara. Waktu itu aku tak faham apa itu kesatria-kesatria negara. Yang aku tahu cuma Kesatria Baja Hitam. Lagi sekali aku bertanya, adakah aku bertuah dilahirkan selepas merdeka?

Aku belek Komik lukisan seorang lelaki berjiwa kental bernama Azhar Abdullah. Malangnya beliau turut dilahirkan selepas merdeka seperti diriku juga. Tetapi karya Pendekar Melayu Terakhir yang beliau muntahkan di atas kertas putih bagai memberitahu perasaan beliau apabila kebebasan, maruah dan hak bangsa dirampas oleh bangsa asing. Ahh.. Aku tidak mahu terus bergurindam lagi. Pergilah kamu semua ke kedai buku membeli sendiri komik ini. Rasailah apa yang Azhar Abdullah rasai. Nanti baru kamu tahu adakah aku ini sangat bertuah dilahirkan selepas merdeka? Sebelum kamu berlari ke kedai buku mendapatkan komik ini, sila dengar dulu apa yang Azhar Abdullah mahu katakan..






2 comments:

lavidalabelle said...

rasanya tak sanggup lalui zaman penjajah dulu kan. takut.

bersyukur sbb duduk di negara yg merdeka. bila lihat Palestin, kesiannnn sgt :(

rasa bertuah sbb lahir di Malaysia.

Poyo said...

Sesungguhnya mempertahankan kemerdekaan lebih sukar dari mendapatkan kemerdekaan..