Wednesday, February 16, 2011

Di Mana Ada Hantu?

Hehehe.. Aku memang suka tengok filem seram. Mungkin setelah berasa agak puas hati dengan filem-filem seram melayu kebelakangan ini yang sempat aku tonton iaitu ngangkung, Hantu Kak Limah balik rumah dan khurafat, aku layan lagi sebuah filem seram melayu tetapi diarahkan oleh pengarah berbangsa cina.

Sini Ada Hantu.. buah tangan James Lee yang mengangkat kisah hubungan hantu dan manusia dalam kronologi yang unik. Ia diolah kepada 4 kisah di mana salah satunya menjadi bingkai untuk 3 kisah hantu yang lain. 3 kisah hantu ini pula dipecahkan berdasar jenis hantu iaitu hantu melayu, hantu cina dan hantu international. Menarik bukan?

Kisah hantu pertama : Bingkai cerita Sini Ada Hantu

Ah Meng dan Bakri yang terpaksa menerima tugas mencabar iaitu menghantar mayat ayah majikan tempat mereka berkerja di waktu malam padahal mereka bukan pekerja van mayat yang profesional. Setelah diumpan dengan bayaran overtime yang lumayan akhirnya mereka tewas dan di sinilah bermulanya perjalanan panjang mereka berdua bertemankan mayat di dalam van.

Sudah tahu ada mayat di dalam van, boleh pulak mamat dua orang ni bantai bercerita pasal hantu bagi menghilangkan rasa boring. Tetapi watak Ah Meng (Alvin Wong) dengan Bakri (Baki Zainal) ni memang kelakar selamba. Aku boleh beri anugerah pelakon komedi masa hadapan kepada mereka berdua. Korang mahu tahu cerita hantu apa yang mereka bualkan pada malam itu...

Hantu Pokok Pisang (Hantu Melayu)

Zam (Sufian Muhamed) yang menaruh hati kepada Noraini (Eira Syazira), walaupun tahu Noraini kekasih Farid (Beto Kushairy). Untuk memenangi hati Noraini, Zam sanggup menggunakan hantu pokok pisang (Fasha Sandra) untuk memenuhi hajat beliau. Teringat scene waktu Fasha Sandra bertukar menjadi hantu yang hodoh bila kain berwarna merah yang diikat pada pokok pisang diputuskan.

Hantu Nombor Ekor (Hantu Cina)

Kisah John (Pete Teo) yang berhutang keliling pinggang, bersama 3 rakannya memuja roh untuk meminta nombor ekor berpandukan petua pak cik nya yang sedang nazak. Kerana kesilapan step memuja roh, mereka berempat diganggu roh tersebut. Lebih teruk lagi apabila perasaan tamak haloba menguasai diri, perasaan peri kemanusiaan sudah hilang dan akibatnya....

Hantu Asrama (Hantu International)

Yacob (Mohd Qhaud) yang baru bertukar ke sekolah berasrama penuh, di mana rakan-rakan sebiliknya semua takutkan hantu askar Jepun yang selalu berkawat di gelanggang tenis sekolah pada waktu malam. Tiada seorang pun yang berani pergi ke tandas pada waktu malam. Kalau sudah tak tahan sangat, mereka akan membuang air kecil atau besar di dalam plastik sahaja. Bagi aku, kisah ini yang paling kelakar berbanding 2kisah sebelum ini.

Yup, korang sure pernah dengar komik antologi. Bagi aku filem Sini Ada hantu adalah sebuah filem antologi. Aku ketawa terbahak-bahak bila Ah Meng dan Bakri berdebat mengenai keheibatan hantu melayu dengan hantu cina. Kesimpulannya? hantu melayu boleh dipegang, hantu cina tidak boleh. Rasa best sebab ada filem macam ini di mana beza di antara kaum dalam negara kita dapat diutarakan dengan cara yang menggembirakan kita semua. Berjayakan Ah Meng dan Bakri menghantar mayat ayah majikannya ke destinasi yang di arahkan? Korang pergilah menonton sendiri filem ini .

2 comments:

eMi mLi said...

Saya sokong! :)

i.am.belle said...

Aku ok dgn film khurafat dan hklbr tp aku tak suka ngangkung.

Hmm mcm menarik rasa nk tonton ;)