Saturday, March 24, 2012

Dunia Kartun : Lawak budak sekolah

Tanggal 16Mac adalah hari yang di nanti-nantikan oleh seorang pelukis kartun/ komik seperti aku. Pada tarikh tersebut, buku komik LBS hasil lukisan tangan sendiri di susun di atas palet kayu dan diangkat jentera foklif lalu dimasukkan ke perut lori untuk proses pemindahan dari kilang percetakan ke stor milik syarikat penerbitan. Di stor pula nanti kedatangan lori disambut oleh abang-abang yang gagah dan di sinilah akan bermula proses-proses menyusun, merekod dan sebagainya. Seterusnya ketua editor PTS POP tanpa segan-segan akan menelefon bagi memaklumkan berita gembira ini kepada diriku.

18Mac aku bergegas ke Opis PTS yang terletak di Batu Caves dengan jantung yang berdegup-degup kencang seperti saat cemas seorang bapa menanti isterinya melahirkan cahaya mata mereka. Sangat resah perasaan aku ketika itu. Ditemani hujan lebat aku selamat sampai ke destinasi yang di tuju. Tangan aku diramas-ramas mesra tanda berjabat tangan menghulurkan salam dengan sekalian editor Unit PTS POP (editor berjantina lelaki sahaja, perempuan dikecualikan). Seterusnya mereka hulurkan senaskah komik LBS dengan senyuman yang tak lengkang-lengkang di wajah mereka. Pabila aku menyentuh komik LBS terasa seperti aku sedang mendukung bayi yang baru lahir. Sangat feeling suasana ketika itu.

Yup.. itulah serba sedikit kronologi saat-saat pertama kali memegang komik solo sendiri. Walaupun ini adalah merupakan komik solo buat kali ketiga, feelnya tetap sama. Terima kasih buat team Komik-M yang berkerja keras merealisasikan komik LBS. Dan kini aku menantikan saat-saat melihat komik LBS berada di rak-rak kedai buku seluruh tanahair. Debaran terus terasa memikirkan bagaimanalah nasib komik-komik LBS yang sudah disusun di rak-rak buku nanti..


Cerita pasal kedai buku, teringat Kedai buku POPULAR. Pada 10 dan 11Mac lepas, bersama Bophairy, Reja, Froggypapa dan Alif menghadirkan diri di Pesta Buku POPULAR Sunway Carnival Mall, Penang dan Star Parade, Kedah. Sangat bertuah kerana sempat bertemu dengan Encik Mohamad Azahari (yang diapit Froggy dan Bop dalam gambar). InsyaALLAH panjang umur murah rezeki kita jumpa lagi (^_^)

18Mac pula di Pesta Buku POPULAR Central Market. Ini gambar sebelum kami beredar ke KFC bagi mengisi tenaga yang kehabisan ketika promosi tadi. Ops! lupa pula nak beritahu, ketika di Penang, dengan bantuan Reja, Froggy dan Bop, aku ada shoot iklan pendek untuk promosi Komik LBS. Serius iklan ini ada sedikit kecacatan yang memang tidak disengajakan. Ribuan kemaafan diminta buat pelukis Komik Smash 20. Maafkan kami.. Niat nawaitu sebenar aku mahu mempromosikan sekali komik Smash 20 namun atas kesilapan teknikal dan kurangnya ilmu di dada berkaitan shooting-shooting video ini, maka inilah yang terhasil. Namun ianya spontan dan kelakar juga walaupun boleh diketogerikan kelakar gelap (dark joke). Memang layaklah di komen Kekekeji. Hehehehe...



1 comment:

JUNAIDI said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya.BUKA BLO DANA GHAIB MBAH RAWA GUMPALA