Friday, February 13, 2009

Penghibur Lara Komik?

Penglipur lara komik manga di jalanan Tokyo, Rikimaru Toho bukan sahaja mencipta kelainan dalam persembahan penceritaan. Dia turut membangkitkan semula seni bercerita.




RIKIMARU TOHO tidak kisah diperhatikan. Asalkan dia dapat memberhentikan seketika pejalan kaki yang sedang lalu lalang untuk duduk dekatnya bagi menikmati pertunjukannya yang luar biasa iaitu membaca buku komik!

Apabila mereka duduk beberapa inci dari Toho yang menawarkan satu pengkisahan animasi ke telinga mereka, suara Toho akan berubah-ubah mengikut karakter komik, daripada manusia sehinggalah robot.

Bertempat di satu lokasi yang amat terkenal dengan budaya bawah tanahnya, Shimokitazawa di bandar raya Tokyo, bunyi gema tren, lampu jalan dan dinding-dinding stesen menjadi efek khas kepada penceritaan Toho berdasarkan komik-komik yang dibacanya.

"Saya dapati ia menarik untuk dilakukan. Ia juga berupaya menawarkan sesuatu yang seseorang itu lazimnya tidak pernah merasainya," kata Toho, 34, yang nama sebenarnya ialah Satoshi Arikawa.

"Dengan mengeluarkan pelbagai jenis suara termasuk suara perempuan, saya seronok melihat reaksi khalayak. Saya amat berterima kasih kepada mereka," katanya sambil menundukkan kepala.

Memiliki gaya rambut hitam berserabai yang panjang dan diikat dengan bandana, wajah Toho dilengkapi pula dengan cermin mata dan janggut hitam. Kelibatnya berjaya mencetuskan rasa ingin tahu pejalan kaki, tambahan pula tatkala terdengar nada suaranya yang sering berubah antara bass atau falsetto.

Daripada suara wira Kenshiro iaitu siri popular Hokuto no Ken sehinggalah kepada robot kucing biru tidak bertelinga, Doraemon dan heroin-heroin The Rose of Versailles, Toho mampu melakukan semuanya. Tetapi, bukan itu sahaja.

"Attatatata! Bang-bang-bang! Aaargh!" jeritnya sambil menggoncang-goncang komik Hokuto menandakan pertarungan menggunakan mesingan. Khalayaknya, yang terdiri daripada satu kumpulan pelajar kolej tertawa lalu memberikan tepukan.

Apabila dia ingin beralih kepada adegan yang lain, Toho memetik jari dan mengeluarkan 'suara dalam' bagi menggambarkan dirinya sebagai narator.


PEJALAN kaki berhenti seketika untuk mendengar cerita komik yang disampaikan oleh Toho.


Kelompok penonton termasuk kanak-kanak dan beberapa warga emas mengelilinginya serta merakamkan foto dengan kamera telefon bimbit mereka.

"Ini amat menghiburkan, lebih-lebih lagi ia merupakan sesuatu yang amat jarang berlaku. Anda tidak akan biasa melihat penglipur lara jalanan di Tokyo. Ia amat berlainan," kata pelajar universiti, Shohei Shindo,19.

Untuk bacaan kurang 10 minit daripada berbelas komik buku yang dipamer di lantai jalan, para pendengar memasukkan beberapa ratus yen ke dalam satu kotak. Kemudian, Toho dengan sopan menundukkan kepala dan memberikan mereka coklat.

Ketika Toho berusia 19 tahun, Jepun sedang mengalami kegawatan ekonomi.

Disebabkan itu, dia hanya terperap di rumah selama setahun tanpa melihat sesiapa. Selepas itu, dia cuba melakukan pelbagai jenis kerja. Kini, bercerita komik manga menjadi fokus hidupnya, yang menyebabkan dia mempunyai peminat dan pelbagai komen di blog.

Dia turut membuat kemunculan di televisyen serta mengembara di seluruh Jepun untuk membuat pertunjukan, sekali gus menjadi lambang kemasyhuran yang dikecapi daripada hasil usaha melatih suaranya dalam kemahiran bercerita.

Apatah lagi, membaca manga merupakan salah satu hobi masyarakat Jepun. Hobi itu turut dikongsi oleh Perdana Menteri, Taro Aso. Kafe-kafe manga yang popular juga menyediakan ruang bacaan tanpa diganggu.

Bagaimanapun, menerusi pengkisahan manga, Toho berkata, dia telah membangkitkan semula seni bercerita yang wujud pada kurun ke-11.

Kisah-kisah sejarah dan cinta termasuk Tale of Genji yang popular telah diceritakan menerusi skrol yang diperbuat daripada kertas atau sutera yang dikenali emakimono. Ia dipercayai merupakan asal kepada manga moden.

Seni bercerita kemudiannya ditampilkan dalam bentuk kamishibai atau pertunjukan bergambar. Pertunjukan itu dipopularkan pada waktu kemelesetan ekonomi antara tahun 1920-an hingga 1950-an. Ketika itu, penganggur menerima sedikit pendapatan kecil daripada persembahan yang dilakukan.

Semakin Jepun berkembang menjadi mewah, kamishibai kurang dipraktikkan lagi kerana waktu-waktu sukar kian luput.

Memandangkan kini Jepun kembali di ambang kegawatan dengan ribuan orang kehilangan pekerjaan, hidup Toho ini bagai satu petanda realiti yang sedang dihadapi oleh jutaan rakyat Jepun.

Penglipur lara manga itu membuat pertunjukan pada setiap Sabtu dan Ahad dalam tempoh lima jam. Toho boleh memperoleh kira-kira 15,000 yen (RM595) sehari.

Dia mengehadkan perbelanjaannya dengan membeli barang di kedai-kedai barangan dan makanan yang paling murah. Toho tinggal di sebuah pangsapuri yang kecil dan berkulapuk. Dia hanya mandi di air pancuran yang beroperasi dengan syiling. Justeru, dia meminta maaf atas penampilannya yang tidak terurus itu.

Apabila dia tiba di premis 'perniagaannya' dengan basikal, dia akan membersihkan puntung-puntung rokok, kertas dan sampah sarap yang bersepah dengan penyapu.

Di sebalik kesusahan hidupnya, Toho sentiasa bersifat positif dan nampak kebebasan yang tidak terlihat orang lain.

"Ini adalah kehidupan yang saya pilih. Walaupun saya dalam situasi yang amat meresahkan, saya mempunyai tempat untuk hidup dan mempunyai makanan murah untuk dimakan," katanya. - AFP

POYO : Agak-agak korang kat Malaysia ni ada tak orang yang macam Rikimaru Toho ni...

No comments: