Sunday, July 20, 2008

Liga Pendekar : Gabungan Hero-Hero Melayu


Sebuah karya hebat Azhar Abdullah yang pernah memenangi peraduan komik anjuran MDEC pada tahun 2006. Jalan ceritanya berkisar tentang sebuah pasukan pendekar terdiri daripada Hang Tuah, Malim Deman, Badang, Sang Kelembai, Awang Kenit, Sang Kebayan, Si Tanggang dan Orang Minyak dengan gelaran Liga Pendekar.


Bercerita sikit tentang Saudara Azhar Abdullah, Liga Pendekar merupakan novel grafik pertama beliau, Saudara Azhar seorang penggiat komik tempatan yang disegani, juga Presiden PeKOMIK. Walaupun beliau seorang peminat komik US/Jepun, namun masih mengutamakan nilai-nilai tempatan.


Kesibukan tugasan harian beliau sebagai seorang lecturer di sebuah institusi tidak membantutkan usaha memperjuangkan seni komik Malaysia dan animasi tempatan. Melalui PeKOMIK, Saudara Azhar dan AJKnya yang lain tidak jemu-jemu merancangkan aktiviti sepanjang PeKOMIK ditubuhkan, juga telah mendapati kerjasama dari institusi bertaraf antarabangsa MdEC, MPH-Popular Books dan rumah-rumah produksi komik tempatan seperti CESB, Karangkraf dan Gempakstarz.

So kesimpulan yang kita boleh dapat di sini ialah... marilah kita bersama-sama membeli produk asli buatan Malaysia ni. Yang melukis pun bukannya orang luar. Orang kite-kite gak.




1 comment:

Roll Nam said...

xde sambungan ke..ak dh bace yg pertama and nk taw gak xde misi yang seterusnya..dpt free mase karnival ktdi upm dulu..