Sunday, August 31, 2008

Merdeka kah Aku?


Menjelang hari kemerdekaan negara kita yang ke 50 tahun, aku tertanya-tanya dengan nada terpinga-pinga. Adakah aku ini telah Merdeka? Sebenarnya aku sendiri tak tahu adakah aku ni telah merdeka atau tidak.
Tapi rasanya aku memang belum Merdeka. Jiwa aku yang sebenarnya belum merdeka. Aku masih tak mengerti erti sebenar merdeka serta batasnya kerana memahami nilai merdeka yang sebenar boleh memberikan kita kesedaran betapa penting dan berharganya aset ini. Kefahaman ini memandu kita dengan jelas dan selamat agar tidak melangkaui sempadan kemerdekaan yang diberikan kepada kita.
Kemerdekaan bukan sekadar mengantung bendera serta menyanyikan lagu-lagu patriotik. Pengertian Kemerdekaan itu harus dicari didalam hati kita. hahahah... Aku akan cuba memerdekakan diri aku selepas ini. Inilah cerita tentang aku yang bertajuk " Merdeka kah Aku?" Sekian, Terima kaceh..!

No comments: