Saturday, August 9, 2008

Umbut The Legend

Umbut atau nama sebenarnye Abu Bakar bin Abdullah dilahirkan pada 8 April 19** di Bukit Merah, Bagan Serai, Perak Darul Ridzuan merupakan insan yang bertanggungjawab mencampak aku ke lembah melukis kartun (korang ingat lembah maksiat ke?). Bagi aku jalan hidupnye selama bergelar kartunis dah boleh dibuat drama bersiri macam drama bersiri Sinderella mahupun drama indonesia Bawang Putih Bawang Merah. Penuh suka dan duka beb!

Aku banyak belajar dari pengalaman yang dapat aku lihat dari cara Beliau berkerja. Prinsip kerja beliau buat aku kagum walaupun beliau tidak memiliki pendidikan yang tinggi. Tiada erti mudah putus asa serta sikap suka berterus terang tambah lagi sikap terpuji merendah diri buat ramai orang di sekeliling beliau terasa selesa bila berbual dengan nye.

Buku Teknik Melukis Kartun & Komik yang dihasilkan oleh Beliau bersama Junuh pada tahun 2006 telah menghasilkan lebih ramai lagi generasi pelapis dalam industri kartunis melalui bengkel-bengkel melukis kartun yang Beliau kelolakan.

Kalau nak cerita pasal Umbut ni, aku rasa sampai hari ke 3 raya cina tahun depan pun belum tentu nak habis. Yang aku nak cerita tentang Novel Grafik terbaru yang Beliau telah hasilkan berjudul ''Surat Untuk Raihanah'' mengalami masalah untuk diterbitkan merupakan salah satu lagi episod duka dalam hidup Beliau.

Walau banyak mana duka pun dalam hidup Beliau langsung tak dilahirkan secara zahir malah Beliau kelihatan lebih bersemangat memajukan diri dalam bidang yang diceburi. Kat sini juga aku nak sampaikan ucapan terima kasih aku pada Beliau atas tunjuk ajar dan sokongan ikhlas membantu aku mengubah mimpi menjadi kenyataan. Thank Bro!

No comments: